Edukacja w Muzeum. Odcinek 3: Krzywe stożkowe
Przecinając powierzchnię stożka płaszczyzną otrzymujemy jedną z następujących krzywych: okrąg, elipsę, parabolę albo hiperbolę (a także parę prostych). Linie te wspólnie nazywane są krzywymi stożkowymi. Krzywe te a także powierzchnie powstałe przez ich obrót w przestrzeni, znajdują liczne zastosowania praktyczne. Kilka z nich zaprezentowanych zostało na wystawie.
Wystawa przygotowana przez Muzeum UJ pozwola widzom zgłębić wybrane zagadnienia matematyczne poprzez samodzielne eksperymenty i zabawę. Widz ma możliwość wcielenia się w rolę renesansowego malarza studiującego zasady perspektywy albo też ucznia Pitagorasa, który przy pomocy monochordu odnajduje matematyczne zasady tworzenia akordów muzycznych. Już sama nazwa geometrii sugeruje, że ma ona związek z mierzeniem powierzchni ziemi. Zasady pomiarów mogą być różne - od zwykłego sznurka, przy pomocy którego można wyznaczyć kąt prosty, do skomplikowanych przyrządów pomiarowych wykorzystujących funkcje trygonometryczne, o czym również będzie można się praktycznie przekonać na wystawie. Jedną z najbardziej podstawowych umiejętności matematycznych jest wykonywanie podstawowych obliczeń, jak dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Na wystawie widz pozna, może już nieco zapomniane, przyrządy i niecodzienne metody wykonywania obliczeń.