Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Projekt z konkursem naukowo-kulturowym „PLUS RATIO QUAM VIS”

Projekt z konkursem naukowo-kulturowym „PLUS RATIO QUAM VIS” (Więcej znaczy rozum niż siła)

 

 

Regulamin edycji I  w roku szkolnym  2017/2018:

SŁUŻĄC OJCZYŹNIE -  pracą, myślą, talentem

 

I.UWAGI OGÓLNE:

  1. Organizatorzy: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, Akademia Żakowska w Krakowie, Stowarzyszenie SZERSZE HORYZONTY
  2. Konkurs odbywa się pod patronatem Rektora UJ
  3. Opiekę merytoryczną nad Konkursem sprawuje Rada Konkursowa, powoływana przez Organizatorów, w skład której wchodzą co najmniej cztery osoby (w tym pracownicy naukowi  UJ).
  4. Konkurs ma zasięg wojewódzki
  5. Konkurs obejmuje trzy etapy: zajęcia przygotowawcze i test sprawdzający, przegląd prezentacji przygotowanych przez uczestników, test finałowy

 

II.ZAŁOŻENIA:

  1. Konkurs skierowany jest do młodzieży w wieku 13-16 lat (VII klasa szkoły podstawowej oraz II-III klasa gimnazjum i odnosi się do popularyzacji dóbr kultury materialnej i niematerialnej obejmując m.in. zabytkową zabudowę Dzielnicy Uniwersyteckiej w Krakowie, miejsca związane ze środowiskiem naukowo-artystycznym Krakowa oraz dorobek uczonych i twórców kultury związanych z UJ.
  2.  Nauczycielom-opiekunom zgłoszonych zespołów organizatorzy zapewnią udział w bezpłatnej konferencji metodycznej, materiały i konsultacje.

   

CELE:

  1. Konkurs powinien umożliwić jego uczestnikom:
  1. poznanie zasobów dziedzictwa intelektualnego i kulturowego Krakowa
  2. uczenie się w każdym miejscu i czasie - także poza szkołą np. podczas wycieczki czy warsztatów muzealnych
  3. pogłębienie świadomości własnego procesu uczenia się,
  4. nabycie umiejętności wykorzystania różnych źródeł informacji (podana literatura, otrzymane materiały, zdobyte wiadomości w trakcie warsztatów i wycieczki)
  5. planowanie i organizowanie pracy indywidualnej i grupowej,
  6. nawiązywanie współpracy i efektywnego współdziałania, skuteczne porozumiewanie się w grupie, 
  7. branie odpowiedzialności za realizację zadań,
  8. zaprezentowanie swoich odkryć i osiągnięć,
  9. dokonywanie oceny swojej pracy i wiedzy,
  1. W ramach projektu odbędą się zajęcia przygotowawcze umożliwiające realizację celów podanych w pkt a), b)                      i c): wycieczka po Dzielnicy Uniwersyteckiej i innych miejscach związanych ze środowiskiem naukowo-artystycznym Krakowa oraz warsztaty muzealne. W trakcie wycieczki wykorzystane będą doświadczenia poszukujące i twórcze rozwiązywanie problemów, a podczas zajęć muzealnych - obserwacje i prelekcje. Zajęcia oparte będą   o zróżnicowane modele pracy: samodzielną, w małych grupach (4-5 osób) oraz całego zespołu. Obie formy odbywać się będą w ciągu jednego dnia, a po ich zakończeniu uczestnicy będą pisać test sprawdzający, który umożliwi przejście do etapu finałowego.
  2. W trakcie realizacji zadania związanego z prezentacją zdobytej wiedzy dla pozostałych uczniów  w klasie lub szkole obejmującego cele f), g), h) - wykorzystane będą wizualizacje postaw i pojęć, opracowanie syntez i plansz. Przesłanie relacji z tej części projektu będzie warunkiem zakwalifikowania uczestników, którzy osiągną najwyższe wyniki w teście eliminacyjnym do udziału w etapie finałowym – obejmującym: poznanie II części ekspozycji muzealnej, zapoznanie się z podaną literaturą (we własnym zakresie) oraz przystąpienie do testu końcowego, mającego poziom  i charakter finału olimpiady interdyscyplinarnej /cele: d),e) i)/.

 

EFEKTY:

  1. Organizatorzy zakładają, że mocną stroną tego projektu będzie rozbudzenie fascynacji nauką, sztuką                                 i kulturą, a zwłaszcza kognitywistyką,  dzięki zastosowaniu aktywnych form i metod przekazywania wiedzy, które pozwolą na odpowiednie zmotywowanie i zaangażowanie wszystkich uczestników projektu, którzy ponadto powinni: nabyć umiejętność świadomego wyboru informacji, poszerzyć zasób wiedzy, zdobyć umiejętność swobodnego posługiwania się poznanymi pojęciami, informacjami i sposobami ich wykorzystania

 

 

III.FINANSOWANIE KONKURSU:

12.  Środki finansowe przewidziane na organizację Konkursu i nagrody pochodzą z opłat uiszczanych przez uczestników Konkursu oraz od sponsorów. Wysokość opłaty konkursowej w każdej edycji określa Rada Konkursu.  W roku szkolnym 2017/2018 wynosi ona 20 zł/uczestnika.

13.  Opłaty wnoszone za udział w Konkursie przeznaczone będą  w całości na następujące cele:

·        koszty organizacyjne (obejmujące m.in.: koszty przygotowania i druku materiałów metodycznych,  koszty opracowania kart do testu sprawdzającego i finałowego oraz inne koszty związane z organizacją Konkursu),

·        koszty przeprowadzenia zajęć przygotowawczych: aktywnych zajęć terenowych i  warsztatów  w Muzeum

·        koszty przeprowadzenia testu sprawdzającego i testu finałowego

·        koszty przeprowadzenia Gali (w tym:  zakupu nagród, druku dyplomów dla laureatów, nauczycieli i szkół)

 

IV.ZASADY UDZIAŁU

A.Zgłoszenia

  1. W projekcie mogą uczestniczyć całe klasy lub ich reprezentacje liczące 10 osób, dopuszczalny jest też udział                 20-osobowych reprezentacji szkoły.
  2. Warunkiem zakwalifikowania jest przysłanie do 15 października 2017 r. zgłoszenia wraz z deklaracją zaprezentowania zdobytej wiedzy innym uczniom (w klasie lub szkole). Formularze zgłoszenia należy nadsyłać na adres: akademiazakowska.edu@gmail.com Pobierz formularz TUTAJ.

 

B.Etap I (na poziomie eliminacji szkolnych)Zajęcia przygotowawcze i test sprawdzający

  1. Udział każdej zgłoszonej klasy lub grupy w dwóch  formach zajęć przygotowawczych i  teście sprawdzającym[1], które odbywać się będą jednego dnia w godzinach 9.00-13.30 (9.00-10.00 – warsztaty w Muzeum UJ, 10.15-12.30 – zajęcia terenowe w trakcie wycieczki po Dzielnicy Uniwersyteckiej i Starym Mieście, 12.45-13.30 – test sprawdzający dla wszystkich uczestników z każdej zgłoszonej grupy). Terminy zajęć dostępne będą  w okresie od 22 października 2017 r.  do 2 lutego 2018 r.

 

C.Etap II (na poziomie eliminacji rejonowych): Przegląd prezentacji przygotowanych przez uczestników 

  1. Przygotowanie przez uczestników konkursu w okresie od 8 stycznia do 9 marca 2018 r. prezentacji zdobytej wiedzy dla  innych uczniów  w klasie lub szkole. Proponowane formy prezentacji: pokaz  multimedialny lub sesja posterowa/plakatowa/  oraz umieszczenie informacji na stronie szkoły lub  w  gazetce szkolnej. Uwaga! Do przygotowania prezentacji wykorzystane mogą też być informacje zaczerpnięte z dołączonego wykazu literatury.
  2. Przesłanie lub dostarczenie organizatorom do dnia 23 marca 2018 r. płyty CD z relacją z przeprowadzonej prezentacji[2]. Na kopercie należy umieścić nazwę konkursu: „PLUS RATIO QUAM VIS - 2017”

 

D.Etap III (na poziomie eliminacji wojewódzkich): Test mający charakter finału olimpiady interdyscyplinarnej

  1. Udział w teście finałowym osób z najwyższymi wynikami z testu sprawdzającego w danej grupie (klasie, reprezentacji klasy lub szkoły) oraz osób, które zmieszczą się w puli punktów ustalonej przez organizatorów, pod warunkiem przesłania relacji  z prezentacji wykonanej przez klasę lub reprezentację. Test  odbędzie się pod koniec kwietnia 2018 r.[3]

a)przed przystąpieniem do testu finałowego zakwalifikowane osoby zaproszone będą na bezpłatne zajęcia warsztatowe umożliwiające poznanie II części ekspozycji muzealnej w Collegium Maius UJ[4]

  1. finaliści powinni we własnym zakresie zapoznać się z podaną literaturą

 

  1. Wykaz literatury do poznania przez uczestników projektu
  • Materiały przygotowane przez organizatorów
  • Jostein Gaarder „Świat Zofii” (wyd. 1995) – rozdziały: Cylinder, Arystoteles, Dwa kręgi kulturowe, Średniowiecze, Renesans, Kartezjusz, Oświecenie, Kant
  • Jan Tomkowski „Dzieje myśli” (wyd. 1997, wznowione jako „Historia myśli” wyd. 2002) – pojęcia związane                                   z zagadnieniami  poruszanymi podczas zajęć przygotowawczych
  • Stanisław Waltoś „Na tropach doktora Fausta i inne szkice” (wyd. 2004) rozdział: Kronika trzech dni
  • Krzysztof Stopka „Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego (wyd. 2000) rozdział: Od założenia do schyłku XVIII w.
  1. Gala  - Konkurs zakończy uroczystość wręczenia nagród i dyplomów w Auli Collegium Maius UJ w maju 2018 r.[5]

 

V.UWAGI KOŃCOWE

22.  

23.

24.

25.

  • p. Aleksandra Rzońca z Akademii Żakowskiej tel. 515 076 126, e-mail: akademiazakowska.edu@gmail.com, a.m.rzonca@gmail.com
  • p. Anna Lohn lub p. Wioletta Kolbusz-Lasa z Działu  Oświatowego Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, tel. 12 663 13 08, collegiummaius.edukacja@uj.edu.pl

 

KONFERENCJA DLA NAUCZYCIELI

Dla 60 nauczycieli zainteresowanych uczestnictwem ich uczniów w tym projekcie 12 września 2017 w godz. 14.00 – 17.30/18.00 zorganizowana zostanie konferencja połączona ze zwiedzaniem całości ekspozycji Muzeum UJ                            w Collegium Maius. Podczas konferencji przewidziane są wykłady m.in. wprowadzające w temat przewodni tegorocznej edycji – dzieje Uniwersytetu i kognitywistykę oraz prezentacje założeń metodycznych i zasad organizacji projektu-konkursu. Uczestnicy konferencji otrzymają zaświadczenia.

Udział w konferencji jest bezpłatny. O udziale w konferencji decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Zgłoszenia na konferencję prosimy przesyłać na adres: collegiummaius.edukacja@uj.edu.pl do 6 września 2017 r. Formularz zgłoszeniowy można pobrać TUTAJ.

 

[1] Wówczas należy dokonać opłat konkursowych u organizatorów: 6 zł - Muzeum oraz 14 zł - Akademia Żakowska/Stowarzyszenie

[2] Adres nadsyłania relacji: Dział Oświatowy Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, ul. Jagiellońska 15, 31-010 Kraków

[3] Informacja o miejscu i terminie testu finałowego przesłana zostanie do opiekunów zakwalifikowanych finalistów

[4] Informacja o terminie zajęć muzealnych przesłana zostanie do opiekunów zakwalifikowanych finalistów

[5] Informacja o dokładnym terminie gali przesłana zostanie do opiekunów laureatów

1.      Rada Konkursu powołuje JURY oceniające wyniki testów (sprawdzającego i finałowego) oraz nadesłane przez uczestników relacje  z przygotowanych prezentacji.